Monday, August 10, 2009

Himpunan Mansuh ISA 1 OGOS - Catatan Suhaib Anak Puan Laila serta U TUBE Penahanan Mereka Anak Beranak Dan lain-lain Di SOGO !!!!!

(Ammar dan Suhaib dalam keadaan tidak pasti.....)
1 Ogos 2009 Pusat Gerak Am FRU Cheras. Jam 6.30pm.

Siapa sangka..

Lets the talk begin..

Siapa sangka budak berumur 16 tahun di humban ke dalam penjara. Tiada otak ke pegawai polis yang **** lagi *****? Aku sangka "moto" polis melambangkan sikapnya. Rupanya sekadar bahan lawak kepada generasi akan datang. Ibarat kata pepatah yang agak celupar

Padi mengharapkan pagar,
Pagar tak boleh diharap.

Polis sentiasa tipu, menipu dan akhirnya dia juga tertipu. Permainan dunia sentiasa berputar dan akhirnya kembali kepada si penciptanya. Barangsiapa yang ingin bertugas sebagai anggota polis disarankan agar janganlah sesekali jadi polis. Jikalau pihak polis mengatakan ianya untuk keadilan bagi ramai pihak sudah semestinya orang yang bermain bola di zaman serba moden ini tidak memerlukan pengadil.

Maaf fellas, intronya agak menggaru kepala dan cerita baru hendak bermula di bawah malayadistro.blogspot produksi.

Pada hari sabtu bersamaan dengan 1 ogos, aku dan ibuku menuju ke pertama kompleks untuk menunggu ketibaan org ramai di sogo. Tup tap tup tap. Jam menunjukkan pukul 11.50 am dan kalau nak ikut kepala otak aku yang bijaksana ni lebih baik aku berjalan dulu. Aku dan ABL bergerak masuk ke dalam pertama kompleks, perkara pertama terlintas di kepala ialah kedai kasut.

Come on la, kasut sekolah pun dah uzur tak kemas la nanti cara pakaian aku di sekolah. Bila ada satu kasut yang sudah pun dah berkenan di hati dan ingin juga terus membeli tapi kekeringan duit. Tak pa, apa pun jumpa mak aku dulu. Bila nak jumpa mak aku, sudah ku perasan ade polis menunggu di situ dan aku tak de la nak syak apa-apa tetapi disebabkan otak aku yang lampi ni last2 kena cekup jugak dengan mak aku.






Prh! Apa punya nasib la hari ini aku katakan. Berharap agar tak kena tangkap nampaknya harapan tak di kabulkan dan terpaksa la tempuhinya dengan hati yang masih basah. Bila polis dah depan mata tak boleh nak toleh balik. Beberapa saat kemudian headchief dia datang dengan otak tak berapa betul terus provokasi ABL yang pada waktu itu dia memakai baju 2 lapis. Bahagian luaran kuning dan bahagian dalam merah hitam. Headchief tadi memaksa dia membuka baju luaran, mak dia begitu naik angin dan menegaskan bahawa pihak polis tidak ada hak untuk melakukan provokasi. Yeah! Keep it real. Bukan sebarangan wanita yang boleh dipermainkan.

Last2, Black Maria datang dan aku sudah agak perkara dramatik seperti ini akan berlaku. Pada jam 12.40 aku di bawa pergi dan terasa sungguh panas di dalam Black Maria. Sedar tak sedar, aku dah pun berada di FRU cheras. Laju betul dia bawa trak tu. Mentang2 polis sesuka hati je nak langgar trafic light dan plaza tol. Come on la, orang awam semua lalu plaza tol berbayar. Polis lalu situ free je. Orang atasan tak bagi duit untuk bayar tol ka? Ish!! Kena buat laporan ni.

Hurm... Ada cerita best ke di FRU cheras? Ada kot. Sebaik saja tiba di Cheras, polis meminta kami menyerahkan kad pengenalan dan mahu memeriksa beg serta plastik Guardian .Namun, usaha untuk menjaga barang-barang peribadi tersebut telah mengundang kemarahan polis yang bertindak telah mengunci pintu trak dari luar selama lebih dua jam. Hoi! Tak berpeluh pulak aku kat dalam tu. Kalau ade baldi, penuh baldi tu dengan air peluh aku yang menitis melalui jambang2 yang ade pada diri ku.


Last2, polis mengalah jugak. Yeah! Nampaknya mereka sudah kalah di medan fikiran. Apa pun oksigen mampu menyegarkan tubuh badan semula.

Skip,skip

Hoi! Lapar la wahai anggota polis ****. Pandai tangkap tak pandai bagi makan ka? Nasib baik sikap ukhwah yang kuat sanggup berkongsi dengan orang lain. Pukul 5 lebih, sudah mula polis menipu dan org yang ditipunya. Ada beberapa anggota polis datang dan kemudiannya mengatakan "puan, ada org nak ikat jamin puan di balai polis dang wangi." Hoi! Puan je yang di ikat jamin. Anaknya takkan di biarkan terkial2 kat situ. Lepas dah beradu fikiran dan lain-lain. Secara tak langsung, adegan seorang wanita yang di rentap beg nya dengan cara paksaan oleh koperal supaya naik ke atas trak dengan kadar segara. Come on la, wanita pun nak kena buat mcm tu, tak de hati perut? Mentang2 suami tiada di sisi berani kau buat mcm tu. Last2 paksaan polis dan tipuannya berkesan.

Ya Allah. Kau bagi la hukuman setimpal pada mereka yang menipu. Waktu on the way ke dang wangi tetibe polis ubah haluan menuju ke Balai Polis Bukit Jalil. Aduh! Tertipu lagi kami. Berapa banyak dosa orang yang berkerja polis ni. Ni bukan untuk menjaga keharmonian negara tapi untuk menutup kesalahan pemimpin. Kotor sungguh mereka ni. Agak2 da masuk maghrib aku, mak aku, ABL, mak dia, dan Puan Aiman Athirah di suruhnya kami turun utk menunaikan solat. Kami ikut je laa. Pastu mak aku di suruh polis supaya pergi solat dan aku dah agak satu penipuan lagi akan berlaku. Lepas dah hantar mak aku ke lokap, polis tadi mengajak kami beredar dari tempat tu.



Aku pun melawan la. Lawan tetap lawan. Yeah! Lihat dialog ini...

Prebet polis: Sila ikut kami.
Suhaib: Bagaimana dengan mak saya?
Prebet polis: Sila berikan kerjasama.
Suhaib: Saya nak tunggu mak saya!
Prebet polis: Mak kamu tengah solat!
Suhaib: Saya nak tunggu mak saya habis solat!
Prebet polis: Sila beri kerjasama.
Suhaib: Saya ingin bersama mak saya atau saya di hantar balik rumah!
Prebet polis: Kamu dah bersalah, kenapa perlu saya hantar kamu pulang!
Suhaib: Saya salah atas sebab ape?!
Prebet polis: !@#$%^&*( Tergamam )

Last2 dengan cara paksaan, prebet tadi menyuruh orang bawahan dia memaksa aku supaya naik van rusa milik kerajaan. Hush! Pusing kawasan sungai besi berkali-kali, last2 humban aku kat Balai Polis Petaling.



Pengalaman masuk lokap paling tidak di gemari oleh orang ramai tapi apakan daya? Ini bukan pilihan sendiri. Buat pertama kali aku tanggalkan pakaian dihadapan khalayak ramai, yang tinggal pada tubuh badan ini ialah boxer. Gambarannya seperti diatas. Ketika ini aku berada di Balai Polis Petaling. Sewaktu berada di dalam lokap, aku teringatkan bapa aku di Kamunting.

Aku meringkuk didalam tu baru semalam dah rasa teringatkan rumah. Cuba bayangkan bapa aku yang sudah LEBIH 7 tahun berada di Penjara Kamunting, apa akan jadi padanya bila sudah keluar? Ish... Aku masuk lokap dalam pukul 10 lebih dan mata ni asyik pejam celik, pejam celik. Ku sangkakan sudah pukul 3 pagi, seketika aku sedang berjumpa lawyer, ku menanyakan pukul berapa waktu sekarang ini. Beliau mengatakan baru pukul 12.40 malam. Wah! Lambat sungguh masa bergerak. Actually, aku terasa lapar sebelum dihumban ke dalam penjara tersebut. Come on la, dari jam 12 tengah hari aku tak makan satu ape pun.

Bila malam menjelma, polis tersebut mengatakan akan memberikan aku makan. Tapi janji melayu nak katakan mcm mane. Polis disitu menganggap kami seperti penjenayah yang tidak mengaku kesalahan. Mulai saat itu, aku takkan pernah bagi muka pada mana-mana anggota polis pun. Sewaktu lawyer datang, mereka banyak memberikan sokongan dari belakang. Aku pun menyemarakkan semangat juang demi ayah ku. Lawyer mengajarkan ku banyak perkara dan mereka juga berikan ku makan nasi goreng panas dan milo panas. Ianya banyak membantu aku. Lepas tu, aku dimasukkan semula ke dalam lokap tersebut.

Tahukah kamu semua bahawa dalam tandas penjara pun memiliki cctv? Prh! Bila ternampak cctv tu, aku tak berselera nak kencing ataupun buang air besar. Tapi ape kan daya untuk tahan lelama. Sewaktu berada dlm lokap tu, susah sesgt nak tentukan waktu solat. Kekadang tu tembak je waktu solat. Bila tanyakan polis, mereka tak nak bagi petunjuk masa. Paling tak sangka polis pun tak solat subuh. Betapa banyak dosa orang berkerja polis ni. Membenci dengan hati selemah2 iman. Nak katakan pada kamu semua. Lokap petaling ni paling mengerikan, dah lah rakan lokap aku, seorang yang "disyaki membunuh". Prh! Tak takut pulak aku dengar. Parah! Parah! Pastu aku tersedar ade seorg budak bernama Faizuddin Hazman. Budak ni umur dia sama mcm aku, kes dia pun sama mcm aku. Apa yang best pasal citer dia ni. Dia di tangkap di jalan brickfields, dah la datang dari Perak jauh sana. Ish! Tak de belas kasihan langsung polis ni. Sabarlah wahai sahabat, kita sama2 dianiaya.


Pada pagi Ahad tu, disuruhnya kami menyanyikan negaraku dan bersenam dalam lokap tu. Shit! Come on la, dalam lokap pun kena bersenam ke? Dah la tempat di tutup habis sehingga matahari pun tak dapat menembusi celahan udara. Selepas settle semua tu, kami diberi makan roti dan air teh 'o'. Pada mulanya memang tak selera tapi nak tunggu perut bunyi dulu ke baru nak makan. Maaf la Suhaib, ni bukan rumah tapi lokap. Lepas tu tunggu punya tunggu sampai jam 11.15 baru kami di bebaskan, lalu dibawa ke Balai Polis Bukit Jalil seperti gambarrajah diatas. Dah la tangan aku di gari dengan ketat. Apabila aku suruh dia longgarkan. Polis tadi asyik mengatakan sebentar,sekejap dan sebagainya.


Come on, make it fast boleh tak? Lepas tu kami dapat berjumpa dengan lawyer, lalu menceritakan segalanya dari 'a-z'. Lepas air liur habis menyembur, pastu aku dihadapkan kepada majistret. Mula sudah perbicaraan bagi ABL terlebih dahulu. Lepas dah habis kata-kata lalu, majistret membuat konklusi mengatakan "Perintah reman selama 4 hari ditolak serta merta." Alhamdullilah ABL. Ops!! Hold on. Itu baru ABL. Aku belum lagi. Aku bertawakal bersungguh2 dan aku sudah fikir mcm2 kalau aku kena tidur di Lokap Petaling tu lagi. Saat yang aku nantikan akan tiba dengan majistret tu mengatakan bahwa "Perintah reman ditolak"." Hoah! Gembira dan cukup berterima kasih. Aku dan ABL pun meninggalkan tempat tersebut dengan rasa gembira akan tetapi ibuku belum lagi di bebaskan. Oh! Come on, released la cepat. Apa pun aku cukup berterima kasih kepada Bar Council dan rakan-rakan yang meyokong aku dengan menanya khabar aku.




2 comments:

abu muaz said...

Satu pengalaman yg sangat berharga. InsyaAllah anda akan menjadi remaja hebat Shuib.

Yan said...

kau mewarisi perjuangan ayah dan ibu...

Teruskan sahabat!