Wednesday, September 2, 2009

Forum sebelum rang pinda ISA dibentang sebelum Oktober ini !!!!!

Hazayani Zakaria

Wed | Sep 02, 09 | 8:22:08 pm MYT
KUALA LUMPUR, 2 Sept: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) akan mengadakan satu forum terbuka bagi membincangkan sebab Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA) mesti dimansuhkan, bukannya dipinda.


Ia akan dibuat sebelum pindaan akta berkenaan dibentangkan untuk bacaan kali pertama pada persidangan Dewan Rakyat, Oktober ini.

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, forum yang dirancang itu akan membincangkan mengenai ISA dari semua perspektif merangkumi undang-undang, hak asasi manusia dan juga dari sudut agama.

"Kita akan buat satu forum terbuka dan panggil mereka yang pakar dalam undang-undang, agama dan hak asasi manusia di peringkat kebangsaan dan antarabangsa untuk bincangkan tentang ISA,"jelasnya ketika dihubungi Harakahdaily petang tadi.

Beliau bagaimanapun berkata, maklumat keseluruhan mengenai forum tersebut akan dimaklumkan kemudian.

"Kita telah tetapkan tarikh tapi saya rasa elok kita (GMI) maklumkan mengenai program itu bila kita dah putuskan siapa yang akan kita panggil,"Ujarnya.

ImageBeliau turut memberitahu, GMI setakat ini tidak bercadang untuk mengadakan satu lagi himpunan kerana himpunan Mansuh 1 Ogos lalu merupakan satu kejayaan besar dan berjaya memberikan tekanan kepada pihak kerajaan

"Setakat ni kita (GMI) tak ada cadangan untuk adakan satu lagi demo. Kita rasa dengan apa yang telah kita lakukan 1 Ogos lalu, sebenarnya satu kejayaan besar dan mereka (kerajaan) sebenarnya tertekan. Sekarang ni saya kira mungkin penjelasan-penjelasan perlu dibuat dalam bentuk risalah, forum dan sebagainya," kata Syed Ibrahim.

Beliau turut mempersoal kesungguhan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein dalam mendengar segala pandangan rakyat mengenai akta zalim itu.

GMI sehingga ke hari ini, ujarnya, belum dipanggil untuk memberikan pandangan dan berbincang dengan menteri yang bertanggungjawab mengenai akta ini sedangkan kerajaan sebelum ini berjanji untuk mengadakan perbincangan dengan pihak yang berjuang untuk memansuhkan ISA.

"Sehingga ke hari ini kita masih lagi tidak menerima apa-apa jemputan untuk memberikan input berkenaan dengan ISA sedangkan saya masih ingat menteri yang berkenaan berjanji akan menjemput atau memanggil pihak-pihak yang terlibat dalam memperjuangkan isu ini untuk bagi pandangan. Sejauhmana keihlasan mereka untuk benar-benar memahami suara rakyat berkenaan dengan akta yang sangat penting ini?"soalnya.

Beliau ketika diminta mengulas mengenai cadangan pindaan terhadap ISA oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) pula menyifatkan mereka tidak memahami maksud kesejahteraan rakyat dan undang-undang.

Beliau mempertikai cadangan Perkasa agar akta ISA turut dikenakan terhadap individu yang mengamalkan rasuah sedangkan ada undang-undang lain yang boleh dikenakan.

"Apa yang dicadangkan tu khususnya berkenaan penggunaan akta ISA ke atas orang yang melakukan rasuah, sebenarnya ada undang-undang lain. Kenapa pula boleh cadang untuk guna ISA? Bagi saya mereka tidak jelas kenapa ISA itu zalim dan perlu dimansuhkan," katanya.

Sehubungan itu pihaknya sedang berbincang untuk menghantar satu memorandum kepada Perkasa bagi menjelaskan maksud kezaliman ISA.

sumber.

6 comments:

Anonymous said...

Hi
propecia pharmacy
Your doctor will work out a schedule for use of the drug, which may mean taking the drug daily until improvements are seen.
[url=http://www.collecthalloween.com/]generic propecia[/url]

Propecia has also been used for hair loss, where in a five year study, 48% of those treated experienced some regrowth of hair, and a further 42% had no further loss of hair.
http://www.collecthalloween.com/ - generic propecia online
It is also unsafe for pregnant women (see below) and should generally only be taken by men.

Anonymous said...

Hi
fluoxetine prozac
And wait for at least 5 weeks after stopping Prozac before taking an MAOI.
[url=http://c3library.com/]prozac mg[/url]
Do not take Prozac with pimozide, thioridazine, or a monoamine oxidase inhibitor (MAOI) as isocarboxazid, phenelzine, rasagiline, selegiline or tranylcypromine.
http://c3library.com/ - fluoxetine prozac
It is prescribed to treat major depressive disorders, bulimia nervosa, obsessive-compulsive disorder, panic disorders and premestrual dysphoric disorder (PMDD).

Anonymous said...

Hello
http://bippyscoffee.com/ - soma pharmacy
Someone who has had a previous problem with their kidneys should take caution in taking Soma, and alert their doctor of these conditions before beginning to take Soma.
[url=http://bippyscoffee.com/]carisoprodol soma[/url]
Soma is metabolized in the kidneys, and then excreted by them.
soma without prescription
Lets take a closer look at this medication that has helped thousands cure their painful sensations instantly.

Anonymous said...

Hello
valium 5mg
Valium must be withdrawn if any of these side effects develop.
[url=http://www.mahwey.com/]order diazepam[/url]

It has been the most prescribed benzodiazepine and is used to treat a wide range of medical conditions.
http://www.mahwey.com/ - cheap diazepam

It has been the most prescribed benzodiazepine and is used to treat a wide range of medical conditions.

Anonymous said...

Hello,
http://www.mycraftsolutions.com/ - ambien cost
Ambien has now been prescribed to well over 25 million individuals, and is one of the most popular insomnia medications on the market.
[url=http://www.mycraftsolutions.com/]order ambien online[/url]
College is hard enough, don't let yourself be tired and drowsy on a test day again.
buy generic ambien

Ambien's method of action is to slow the central nervous system and thought patterns of the individual taking it.

Anonymous said...

Never underestimate your power to change yourself!


--------------
The University of Utah