Tuesday, March 9, 2010

Situasi terkini mangsa Tahanan ISA berserta nasib famili tahanan

"Sister Bashirah told me that she didn't want to see the lawyers, she didn't want to take this case to court"....sapa saya kepada Brother Homam sebaik selesai Press Conference bersama Bar Council siang tadi.

" They just gave up"....jawab Br Homam ringkas

"Oh, really"..respon saya semula...

"Yes, it's just that they think it will be much better for them to go back to their country in Nigeria" sambung Brother Homam lagi.

"Oh, they said that to you?"

"Yeah, they think Nigeria is better than Malaysia" sambung Homam lagi dengan wajah sugul.

" Yes..I can't blame them, just because of the ISA..Malaysia is not a best place to stay, I am so sorry"...perbualan kami terhenti bila seorang wartawan datang untuk menemubual Homam.

Malaysia Peaceful???

" I am really disappointed, since we have been here people are saying Malaysia peaceful, peaceful, where is the peaceful, where is it? how something like this happened in Malaysia, I am really disappointed"

"They did nothing wrong, they have the right to to continue their studies, they have no right to send them home like this, they have no proof at all, we only read in the newspapers".

Begitulah luahan hati Homam siang tadi d sidang media.

Berani kerana Benar!!

Homam juga menceritakan bagaimana sahabatnya yang ditahan ISA, Hassan dan Khalid begitu gembira sekali ketika mereka dapat bertemu di bawah kawalan polis, mereka berkata "don't worry, we are going to be released soon, the police promised that we will be released soon".

Katanya mereka lansung tidak menyebut tentang kemungkinan mereka akan dihantar balik.

Zalim betul mereka-mereka yang berkuasa ini!!!!

Homam ternyata sangat berani, namun berhati-hati dalam bicaranya. Sebelum ke sidang media pagi tadi beliau terlebih dahulu bertanyakan poin-poin yang seharusnya beliau ucapkan, sidang media pagi tadi bukan yang pertama buatnya, ini sudah masuk kali ke 3. Kali pertama ialah ketika pertama kali mengumumkan tentang penangkapan ISA, kali kedua di SUHAKAM dan kali ke 3 ialah yang ini.

Saya dan Nalini hanya berpesan kepadanya untuk maintain apa yang pernah dicakapkan sebelum ini, cuma kali ini beliau perlu tekankan dan tegaskan bahawa tahanan ISA warga asing tidak seharusnya dihantar pulang dan mereka harus dibenarkan untuk meneruskan pembelajaran mereka.

Tarik diri-dilema ahli keluarga.

Pada awalnya Bashirah salah seorang dari isteri tahanan ISA warga Nigeria telah bersetuju untuk mengikuti saya ke PC tersebut. Terlebih dahulu juga saya telah memaklumkan kepada sahabatnya salah seorang yang turut ditahan dan dilepaskan keesokan harinya tentang PC tersebut, beliau kata "ok".

Namun di waktu malamnya bila saya cuba confirmkan dengan Bashirah untuk ke PC tersebut beliau memaklumkan bahawa mereka punya rancangan yang lain. Memang saya kecewa, namun saya tidak ada hak untuk memaksa.

Pada awal pagi Bashirah menghubungi saya, ternyata beliau didalam keadaan tertekan dan memaklumkan kepada saya bahawa beliau tidak mahu berjumpa peguam, tidak mahu ke PC dan tidak mahu bawa kes ke Mahkamah, katanya akan merumitkan lagi keadaan.

Tidak mudah untuk terus berjuang...

Maka terpaksalah saya memaklumkan kepadanya berita yang sebenar...

"Bashirah, I am sorry, I have to tell you the truth, your husband's name is Luqman Abdul Salam right?, his name is among those who are in the process to be sent home, I am sorry. That is why we have to fight, we have to expose, we have to pressure. This is your husband, you have the right to decide, you have to make the decision and not your friend"

Pasti beliau bersedih, tapi inilah kenyataan. Dalam perjalanan ke Bar Council pagi tadi, Bashirah menghubungi saya lagi..."Sister, I would like to go, can you postpone the Press Conference?"

"I am sorry Bashirah, we can't, we have already informed the press and I am on my way"

Dengan nada sayu Bashirah berkata lagi " Oh..in that case can you please call Bro Lokman, Abdullah's Brother and tell him about this"......jawab saya ringkas " Ok, InsyaAllah, I will call him". (Abdullah adalah seorang lagi tahanan ISA warga nigeria).

Menurut Bashirah, kumpulan kawan-kawannya dari Nigeria telah melantik 2 orang sebagai ketua, sekiranya saya mahu mengajak Bashirah ke mana-mana program saya harus memaklumkan kepada mereka berdua)

Tetap terus memperjuangkan nasib tahanan!!!

Di sidang media kelolaan Bar Council tadi, Presiden Bar Council sendiri berjanji akan tetap meneruskan dengan Permohonan Habeas Corpus untuk tahanan ISA walaupun ada yang telah dihantar pulang atau dalam proses untuk dihantar pulang..pendek kata walau apa terjadi mereka tetap akan meneruskan usaha ini.

Memandangkan telah termaktub dalam perlembagaan bahwa setiap orang berhak mendapat khidmat guaman.

Menurut Mr Ragunath, tindakan menghantar mereka pulang ketika permohonan Habeas Corpus sedang diusahakan adalah satu tindakan yang berniat jahat di pihak pemerintah. "Unjust, Unfair, breach of constitutional act" tegas beliau.

Semua tindakan penghantaran pulang tahanan ISA warga asing perlu dihentikan segera.


Bar Council juga menjelaskan bahawa hingga kini kerajaan masih tidak mendedahkan nama-nama mereka yang ditahan dan jumlah sebenar mereka yang ditahan. Maka mereka mendesak kerajaan mendedahkan maklumat tersebut dan dedahkan juga alasan di sebalik penahanan ini.

Edmund Bon, salah seorang peguam yang mewakili semua tahanan juga kesal dan marah dengan apa yang berlaku. Sedangkan pihak mereka sejak awal lagi telah berhubung dengan pihak polis juga dengan Menteri Dalam Negeri bagi isu ini. Mereka juga telah mendesak agar permohonan Habeas Corpus ini didengar dengan segera dan lebih awal lagi dan bukan menunggu hingga mereka semua dihantar pulang hingga ianya menjadi sesuatu yang "academic" tak relevan lagi.

Permohonan Habeas Corpus ini akan didengar di Mahkamah Jalan Duta pada jam 2.00 petang 10hb Mac 2010.

[link]

No comments: