Tuesday, July 21, 2009

Hanya tahanan ISA tahu derita teknik soal siasat

Ia Sah Aniaya



Tumpuan huraian saya adalah di segi persamaan teknik yang digunakan oleh SB semasa soal-siasat ISA dengan teknik yang digunakan di Guantanamo Bay. Apa yang telah saya lalui dua kali dan apa yang dapat saya kumpulkan daripada rakan-rakan tahanan saya yang lain, teknik-teknik tersebut pada dasarnya ada banyak persamaannya.

Teknik-teknik yang telah saya jelaskan termasuklah:

� " Rapid-fire"
� "Direct"
� "Incentive/removal of incentive"
� "Emotional love"
� "Emotional hate"
� "Fear up harsh"
� "Fear up mild"
� "Reduced fear"
� "Pride and ego up"
� "Pride and ego down"
� "Futility"
� "We know all" � "Repetition approach"
� "File and dossier"
� "Mutt and Jeff"

Selain daripada teknik-teknik di atas, seperti di Guantanamo Bay, SB-SB Malaysia juga menggunakan teknik-teknik:

� "Silence"
� "Change of scenery up"
� "Change of scenery down"
� "Dietary manipulation"
� "Environmental manipulation"
� "Sleep adjustment"
� "False flag"
� "Isolation"

Mereka yang telah melalui penahanan ISA sudah pasti akan tahu bagaimana deritanya melalui lapan teknik di atas terutamanya "isolation".

Daripada laporan beberapa orang isteri, teknik "false flag" kerap digunakan terhadap tahanan yang dituduh sebagai KMM dan JI.

Sejauh mana yang saya tahu, teknik ini tidak digunakan terhadap aktivis Reformasi dan terhadap TAPOL (tahanan politik) di kalangan pemimpin-pemimpin pembangkang di negara ini.

Teknik "false flag" adalah satu teknik yang melibatkan proses manipulasi berterusan yang dilakukan oleh IO-IO bagi meyakinkan bahawa tahanan sedang dikehendaki oleh agensi risikan luar negara seperti FBI atau CIA!

Saya tidak bercadang untuk menghuraikan lapan teknik di atas satu persatu kerana memadailah anda menyelami lima belas teknik yang telah saya huraikan dalam siri-siri sebelum ini.

Dalam enam lagi siri seterusnya sebelum saya melabuhkan tirai menutup siri "Tarbiyyah dari Penjara", saya akan cuba berkongsi apakah aspek-aspek pentarbiyyahan yang telah saya lalui sepanjang ditahan di bawah ISA.

Jika ada kebaikan daripada perkongsian saya ini, maka manfaatkanlah ia bagi melonjakkan perjuangan anda dalam menegakkan kebenaran.

Apa yang saya faham sejak terlibat dalam gerakan pelajar Islam bermula pada tahun 1976, tarbiyyah adalah satu proses pembinaan diri yang berterusan.

Dalam konteks haraki, tarbiyyah terdiri daripada aspek-aspek jamaie dan fardi.

Kekuatan tarbiyyah jamaie secara haraki sewajarnya melahirkan aktivis mas'ulin yang murabbi. Kekuatan tarbiyyah jamaie juga pasti akan melahirkan aktivis yang mantap dan kukuh penghayatannya terhadap tarbiyyah fardi.

Lanjutan daripada ini, tarbiyyah fardi yang dihayati oleh setiap aktivis mas'ulin murabbi akan terus melonjakkan kekuatan jamaie sesebuah gerakan Islam.

Dalam konteks gerakan Islam, pengalaman dalam penjara di mana sahaja, sama ada di Palestin, Mesir atau Iraq mahupun Malaysia, jika ditinjau dari perspektif tarbiyyah semuanya sama.

Kehidupan seorang aktivis gerakan Islam meniti mehnah dalam penjara sewajarnya mengukuhkan keyakinan jatidirinya. Bukan sebaliknya.

Pengalaman dalam penjara juga pasti akan mengukuhkan lagi asas-asas tarbiyyah setiap aktivis gerakan Islam yang peka tentang pentingnya penghayatan terhadap tarbiyyah.

Dianugerahkan Allah peluang dan kesempatan menempuh menhah dan tribulasi sebagai TAPOL di Kem Kamunting, telah membantu saya untuk:

� Mengukuhkan tarbiyyah ruhiyah
� Memantapkan tarbiyyah fikriyah
� Memantapkan tarbiyyah jasadiyah
� Meningkatkan tarbiyyah siyasiyah
� Memantapkan tarbiyyah anak-anak dan keluarga

Dalam enam siri berikutnya saya akan cuba menghuraikan aspek-aspek pengukuhan tarbiyyah dari penjara ini.




Saari Sungib | abuurwah@gmail.com

No comments: