Monday, May 11, 2009

2 kerusi dicaturkan. (4)

Oleh : AdukaTaruna

Isunya ialah ugutan. Jika tahanan ISA sekian nama tidak dibebaskan, saya, ADUN sekian / AP sekian, akan meletak jawatan, dan menjadikan pilihanraya itu sebagai pungutan suara rakyat terhadap Najib.

Kes yang sama Zaid Ibrahim ugut Paklah kerana gunakan ISA. Cuma bezanya Zaid letak jawatan tiada pungutan suara rakyat yang dapat dibuktikan. Paklah pun tak takut. Keadaan terkini, dan sementara tidak berubah ini, Najib disahkan takut terhadap pungutan suara rakyat.

Pembebasan tahanan ISA bukan kerana PRK, tetapi ekonomi.

ISA tidak ada kena-mengena dengan ekonomi bagi BN. Ketika zaman Mahathir, ISA berleluasa, dan ekonomi agak rancak. Kalau kesungguhan Najib nak tarik kepercayaan pelabur, mengapa tidak diselesaikan pergolakan Perak, dengan menyokong pembubaran DUN?

Jadi, gua percaya Najib takut terhadap pungutan suara rakyat terhadap kepimpinannya. Ianya boleh memusnahkan kerjayanya sebagai PM PRU13 kalau gelombang pungutan suara itu berterusan. Dan ianya juga boleh menyebabkan UMNO sendiri mempertikaikan kewibawaannya.

Percaturan BN-Najib.

Mari berfikir secara Najib. Kalau PAS/PKR menyahut seruan ini. Sudah pasti Najib akan memainkan isu pembaziran. Isu suka-suka letak jawatan. Pada gua, jika Penanti, isu pembaziran, suka-suka letak jawatan relevan, walau PKR tetap akan menang. Kerana Penanti sudah mengalami 2 pilihanraya terdekat sebelum ini.

Tetapi, jika PAS/PKR menyediakan kerusi jihad yang sesuai, isu pembaziran dan suka-suki letak jawatan tidak relevan. PRK bermakna jalan tar baru, bermakna ekonomi setempat meriah, etc.

Motif PRK juga kuat. Sentimen anti BN juga kuat. untuk sementara inilah. Ketakutan Najib terhadap kekalahan juga kuat.

Seandainya Najib melakukan propaganda media atau peristiwa yang menunjukkan ISA itu wajib ada, maka, Najib telah tersilap langkah apabila membebaskan tahanan ISA dan mengumumkan mengkaji ISA di awal sumpahnya sebagai PM.

Dan mustahil Najib mahu dilihat flip-flop kerana baru sahaja membebaskan Hindraf yang dikaitkan dengan Pembebasan Harimau Tamil Eelam, dan dibenci UMNO itu. Kanan salah, kiri pun salah.

1. Kalau Najib takut dan sedaya upaya mengalihkan alasan takut kepada membuktikan Najib 'ada telinga' mendengar suara rakyat, PAS/PKR mendapat 3 keuntungan.

  • Imej yang superb ikhlas kepada rakyat.
  • Imej cerdik.
  • Kebebasan / kebahagian satu-dua keluarga.
  • Media dunia kecoh melaporkan pilihanraya ugutan membebaskan mangsa ISA.
2. Kalau Najib terpaksa PRK juga, di kerusi PAS/PKR sudah kaji kompom menang (selain Kelantan), tetap terdapat keuntungan.

  • Imej superb ikhlas kepada rakyat.
  • Imej cerdik.
  • Keluarga mangsa tidak berasa keeorangan. Satu Malaysia bersamanya.
  • Media dunia kecoh melaporkan pilihanraya ugutan membebaskan mangsa ISA.
  • Menghancurkan lagi imej Najib (menang)
  • Meningkatkan lagi gelombang rakyat (menang)
Untuk semua ini, sanggupkah Najib berhadapan dengan PRK atau terpaksa membebaskan mereka? Kiri menang, kanan pun menang. Bijaklah berpolitik wahai orang Melayu.

3 comments:

lelaki_ini said...

Wa nak cetuskan isu sket ttg projek ni.

1. PRK b'laku.

Dgn segala kekuatan & penyelewengan yg ada, BN b'jaya kalahkan PR dlm kedua2 PRK. Andai b'laku, apa tindakan PR seterusnya? Ugut dgn PRK lg ke? Smpi bila?

2. Kuasa SPR.

Wa bkn background undang2, so nak tnya, ada x dlm bidang kuasa SPR utk m'isytiharkan p'letakan jawatan seseorg ADUN/MP sbgi x sah? Kuasa p'batalan p'letakan jawatan.

Kalo ada, tu bole jd senjata bg BN. Selagi x mati, jgn harap la kerusi tu SPR isytihar kosong.

Anonymous said...

Bagaimana pula kalau tiada pertandingan bagi PRK? Tiada siapa yang mahu bertanding?

Anonymous said...

kekandaku lelaki_ini,

soklan pertama sudahpun disimulasikan dgn cubaan perletakkan jawatan yb manoharan tanpa ugut.yb manoharan jujur dan dilihat jujur oleh semua pihak.Sepatutnya Bn kekalkan je dia dlm sel kamunting supya PRK berlaku.Bila PRK berlaku,BN mesti konfiden dia boleh menang dan jadi hujah mereka boleh menang besar dalam PRU-13.Tapi ia tak berlaku,kenapa?? krn BN mmg takut kalah.kalah bererti Najib mmg ditolak rakyat.dan implikasinya besar utk PRu-13.

Dalam situasi terkini,buy time is the most important.Nizar baru shj diisytihar sbg MB Perak yg sah.Inilah masanya,ugutan kita akan bertambah besar double time.Mahkamah tidak menyebelahi najib.Najib tentu nak jaga air muka sekurang-kurangnya maintain status quo.JikA ada prk, dan dalam prk najib kalah.Najib dan gomen BN hilang status quo itu.Ia beralih menjadi status quo utk hadapi kekalahan besar PRU-13.semua bajet nak jadi warganegara ostalia.Lihat shj Menteri wanita MCA Ng Yen Yen,dia dah lama ada PR ostalia.Dia pk panjang maa.Cerdik wanita cina ni.Itu sebab Najib dan Bn sanggup jatuh air muka utk melepaskan yb manoharan dari ISA utk elak PRK krn isu status quo ni lah.

Satu-satunya kecerdikan Najib ialah playsafe.Sejak dia jadi mb pahang smpi skrang dia playsafe.Dan dia cerdik lepaskan manoharan.Dia dapat maintain status quo.Disamping dia sdg menangguk air keruh ttg perbalahan erdogan-ulamak dalam PAS.Kemuskilan berlaku,Utusan menjadi pro ulamak dalam PAS.Suka diingatkan,Utusan adalah versi Harakah untuk umno.Memang paper umno pun.

Gagasan kita ialah menambahkan tekanan kpd BN dan najib dgn mengadakan mana-mana PRK dgn harapan semua tahanan ISA dilepaskan tanpa syarat.Paling tidak pun dibicarakan dimana-mana mahkamah di dalam persekutuan Malaysia.Najib tak mahu PRK utk kekalkan status quo dgn harapan di masa depan dia dapat pecahbelahkan PR,tapi kita nak ugut dia adakan PRK sebagai galang ganti kerana tidak membebaskan tahanan ISA.Ia seolah2 kita menggeletak atau mencucuk pinggang najib tanpa ia mengenali sapa yg mencucuknya.Najib cuma dapat menoleh ke kanan mencari siapa mencucuknya lalu menjerit,"Don't poke me laah".Pandang ke kiri mencari lagi tangan-tangan sembunyi yg baru menggelikannya dipinggang kiri lalu berkata perlahan,"Pliss don't poke me laaah".Lalu menangis.

Untuk menghilangkan kegeletekn dari kita,Najib akan memilih untuk maintain status quo lalu membebaskan the remaining detainees.Insya allah.Inilah timing yang cantik utk kita mulakan gagasan kami.Mari sokong kami.Pliss rasailah penderitaan keluarga tahanan ISA.

Untuk soklan 2,maaf kekandaku lelaki_ini.Saya tak tahu ttg undang2.YAng saya tahu,mana2 yb boleh letak jawatan dan boleh lompat parti.benda tu jelas.lagi satu SPR tidak mempunyai kuasa pape.Ia cuma organ pelaksana.Perlaksanaannya pula tertakluk pada undang2.SPR tak boleh buat undang2 sendiri.Ia cuma boleh tambah dan kurangkan peraturan kecil dalam rangka misinya utk melaksanakan peranannya sbg suruhanjaya pilihanraya msia.Tak lebih ,tak kurang.Cuma sedikit janggal bila SPR boleh ada kuasa menolak order dari Sivakumar speaker Perak utk mengadakan 3 PRK utk adun lompat.Tanpa argue 'niat malafide' terhadap surat2 perletakkan jawatan sbg adun bagi ketiga2 mereka itu,SPR wajib patuh kpd Speaker.Speaker adalah ketua bagi House of Lord.SPR kena patuh sebab dia organ pelaksana shj sifatnya.Mmg pelik.

Yang pasal boleh bawa 5000 penyokong semasa hari penamaan calon,itu mmg bidang kuasa SPR.Isu tu kita tak boleh nak argue.Dia nak memudahkan kerja dia utk melaksanakan visinya.Cuma tak logik bagi kitalah.

Islam4all